
Kiedy myślimy o zakupie aparatu fotograficznego, nie zawsze zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie to oznacza w dzisiejszych czasach. Chociaż na pierwszy rzut oka mogą wydawać się takie same, rzeczywistość jest zupełnie inna i istnieją między nimi znaczące różnice.
We wczesnym okresie fotografii komercyjnej istniały głównie lustrzanki z wymiennymi obiektywami. Następnie pojawiły się aparaty kompaktowe z zamocowanymi obiektywami, a potem aparaty systemowe lub CSC (Compact System Camera), z wymiennymi obiektywami, w których wyeliminowano tradycyjne lustro lustrzanki (Single Lens Reflex).
Jak na razie jest dobrze: do wyboru są w zasadzie 3 rodzaje kamer. Następnym krokiem jest określenie, który z nich najbardziej nam odpowiada w zależności od rodzaju zdjęć (i filmów), które chcemy robić, charakterystyki każdego typu aparatu i budżetu, którym dysponujemy.
Na szczęście w ostatnich czasach producentom udało się połączyć cechy techniczne wszystkich typów, pokonując niedociągnięcia jednych z przeszczepami odziedziczonymi po innych, tworząc aparaty, które jeszcze kilka lat temu były niemożliwe.
JAKIEGO TYPU APARATU POTRZEBUJESZ? LUSTRZANKI, CSC I APARATY KOMPAKTOWE?
Tutaj przedstawimy każdą z wyżej wymienionych kategorii: lustrzanki, CSC i kompakty, z naciskiem na ich mocne i słabsze strony. Zanim jednak do nich przejdziemy, musimy wiedzieć, że najważniejszymi elementami aparatu, od których zależy jakość zdjęć, są matryca, optyka i procesor obrazu.
Każdy typ kamery narzuca swoje własne warunki, jeśli chodzi o dobór tych elementów przez producenta. Na powyższym wykresie można zobaczyć różne rozmiary sensorów, które istnieją na rynku, co również warunkuje formaty używane przez główne marki.
Istnieje technologiczna rzeczywistość, której nie możemy ignorować: im większy czujnik, tym większa wrażliwość na światło i tym większa zdolność do rejestrowania informacji. Generalnie rozmiar idzie w parze z ostateczną ceną aparatu.
CO TO JEST LUSTRZANKA?
Aby wykonać zdjęcie, aparat po naciśnięciu spustu migawki unosi lustro i przepuszcza światło w kierunku matrycy przez czas, jaki ustawiliśmy w parametrach aparatu, a konkretnie przez czas naświetlania.
Lustrzanki są grubsze niż inne aparaty fotograficzne. Potrzebują miejsca na lustro, co jest ograniczeniem. Mimo to, udało im się zachować bardzo rozsądne rozmiary i wagę. Charakteryzują się one również znaczną liczbą elementów sterujących, umożliwiających dokonywanie regulacji wymaganych do uzyskania najlepszego ujęcia.
Ponadto, obiektywy są nieporęczne i ciężkie, chyba że używasz teleobiektywów. Ale to właśnie te wady sprawiają, że posiadają zalety, takie jak wizjer optyczny, który nie cierpi na opóźnienia, ma doskonałą ostrość i jasność. Wizjery te są często lepsze od wizjerów elektronicznych aparatów bezlusterkowych w tym samym przedziale cenowym.
Szybkość działania jest bardzo duża. Dzięki ograniczeniu elektroniki do minimum, od momentu włączenia aparatu do chwili, gdy jest on gotowy do fotografowania, nie potrzeba prawie żadnego czasu. A czas pomiędzy kolejnymi strzałami jest praktycznie zerowy. Ta powściągliwa elektronika sprawia również, że bateria wystarcza na setki, a nawet 700 zdjęć.
Typ sensora, w jaki wyposażone są lustrzanki, może być albo Full Frame (pełny rozmiar równy rozmiarowi negatywów filmowych 35mm) lub APS-C o mniejszym rozmiarze niż Full Frame, ale znacznie większy niż w większości aparatów kompaktowych i większy niż w niektórych CSC z sensorem Micro Four Thirds.
CO TO JEST CSC?
Brak lustra sprawia, że są to bardziej poręczne aparaty, o mniejszych rozmiarach i umiarkowanej wadze. W przypadku migawki mechanicznej, podczas robienia zdjęcia otwierane i zamykane są metalowe okiennice czujnika. Lub czujnik jest aktywowany i dezaktywowany, jeśli posiadasz elektroniczną migawkę. W ten sposób czujnik rejestruje scenę w celu jej przetworzenia i przekształcenia w plik obrazu, który jest zapisywany na karcie pamięci.
Obiektywy wymienne są z reguły mniejsze i lżejsze. Ale to nie wszystkie zalety, aparaty te rekompensują brak lustra elektroniką generującą podgląd w wizjerze elektronicznym. I to właśnie ta elektronika sprawia, że szybkość reakcji CSC jest generalnie wolniejsza niż w przypadku lustrzanek.
Jednocześnie, aparaty te zużywają baterie szybciej niż lustrzanki, co znacznie ogranicza liczbę zdjęć. Trzeba przyznać, że zarówno szybkość, jak i czas pracy na baterii to wady, które w modelach z wyższej półki stają się coraz bardziej wyrównane.
CZYM JEST APARAT KOMPAKTOWY?
W aparatach kompaktowych obiektywy nie są wymienne. Priorytetem jest rozmiar, który osiąga się dzięki zastosowaniu znacznie mniejszych sensorów niż w lustrzankach i CSC. Istnieją wyjątki, ale są one w mniejszości i zarezerwowane dla bardzo specyficznych rynków niszowych z wysokimi cenami.
W tych aparatach z reguły nie ma nawet wizjera elektronicznego, do kadrowania używa się ekranu, a w przypadku jego braku wizjerów optycznych, w których to, co widzimy, nie odpowiada efektowi końcowemu.
Poza kilkoma wyróżniającymi się modelami, mają one zazwyczaj małą matrycę, więc jakość zdjęć będzie gorsza, szczególnie w słabych warunkach oświetleniowych. Żywotność baterii jest ograniczona do dwustu lub trzystu zdjęć, a szybkość działania zależy od takich czynników, jak czas potrzebny na uruchomienie obiektywu z trybu gotowości.
W obrębie aparatów kompaktowych można wyróżnić dwie podkategorie: kompaktowe aparaty typu bridge, które wielkością i estetyką przypominają lustrzanki cyfrowe, z obiektywami zmiennoogniskowymi o teleskopach nawet powyżej 1000 mm. Z drugiej strony, istnieją tradycyjne kompakty, w których wielkość i waga są maksymalnie zredukowane, z obiektywami stałoogniskowymi lub zmiennoogniskowymi z teleobiektywami, które nie są szczególnie efektowne.